شخصیت شناسی مایرز بریگز (MBTI) MBTI - شخصیت شناسی مایرز بریگز

هر کدام از افراد شخصیت خاص به خود را دارند که با آن بدنیا آمده‌اند. از آنجایی که شغل مناسب هر فرد با تیپ شخصیتی او رابطه دارد بنابراین صرف وقت برای شناسایی تیپ شخصیتی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و ترجیحات افراد ضروری خواهد بود. 16 تیپ شخصیتی وجود دارد که هر کدام خصوصیات، نقاط قوت و ضعف خاص به خود را دارند. مفهوم تیپ شخصیتی موجودیت خود را مدیون روانشناس سوییسی کارل گوستاو یونگ (1961- 1875) بنیانگذار روانشناسی تحلیلی و دو زن آمریکایی به نام‌های کاترین بریگز و ایزابل بریگز میرز است. یونگ به این نتیجه رسید که اگر بتوان زیربنای ذهنی و برداشت‌ها و نگرش‌های اشخاص را شناخت آنگاه رفتاری که به نظر غیر قابل پیش بینی می‌رسد، قابل درک و شناسایی است. پس از یونگ، کاترین بریگز و دختر او ایزابل بریگز میرز مسیر یونگ را ادامه دادند تا منجر به شناسایی 16 تیپ شخصیتی و تدارک آزمون تیپ شخصیتی MBTI (تیپ نمای شخصیتی مایرزبریگز) شد. آن‌ها عنوان کردند که همه مردم در یکی از این 16 تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند و این بدان معنا نیست که بگوییم انسان‌ها منحصر به فرد نیستند بلکه هر کدام منحصر به فرد خودشان هستند.

یونگ، مایرز بریگز

تیپ شخصیتی افراد ارتباطی با هوش ندارد و نمی‌توان از روی آن موفقیت اشخاص را پیش بینی نمود اما می‌توان درک کرد که چه عواملی به اشخاص انگیزه می‌دهد. این ترجیحات به تفاوت در یادگیری، برقراری ارتباطات، مدیریت تضاد و روابط منجر می‌شود؛ همه این کارکردهای شخصیتی به شکل دو قطبی و بصورت طیف می‌باشند.

شخصیت شناسی MBTI

بدون شک امروزه با توجه به پیشرفت ارتباطات و اهمیت منابع انسانی، نیاز به شناسایی دقیق تر ابعاد شخصیتی و پتانسیل درونی افراد در جوامع بشری و محیط های کاری بیش از گذشته احساس می شود، که این مهم، قطعا بدون درک صحیح و شناسایی جنبه های شخصیتی افراد میسر نمی باشد.

همچنین با درک این مطلب نه تنها در زمینه ی شناخت توانایی های فردی، بلکه در شناخت شخصیت و توانایی های افراد پیرامون خود نیز در محیط های مختلف زندگی و کاری، بسیار موفق تر از گذشته عمل خواهیم کرد.

با استفاده از روش بین المللی MBTI، تیپ های مختلف شخصیتی شناخته شده و شغل یا سمت مناسب با هر تیپ و همچنین تعامل بین تیپ های شخصیتی و عملکرد و بهره وری آنها و روش های بهبود عملکرد هر تیپ شخصیتی کشف خواهد شد.

به عنوان یک قاعده کلی هر چه جنبه های بیشتری از شخصیت فرد (توانمندی‌ها، علایق و ارزشهای انسانی) با کاری که انجام می‌دهد هماهنگی داشته باشد، شخص از کاری که می‌کند راضی‌تر خواهد بود.

این روش در سطوح مختلف مدیریتی سازمان، جهت استفاده بهینه از منابع انسانی و افزایش بهره وری نیروها، کمک شایانی می نماید و همچنین در سطوح فردی نیز در سایه شناخت و درک متقابل افراد و مدیران و هدایت پتانسیل درونیشان در مسیری صحیح و کارآمد تر، شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهیم بود.

MBTI مورد اعتماد ترین و پرکاربرد ترین ابزار چند منظوره ی ارزیابی و توسعه ی فردی در جهان است که تا به حال به میلیون ها نفر از مردم سرتاسر جهان کمک کرده است تا یکدیگر را بهتر درک کنند و تعامل سازنده داشته باشند .

این روش در سطح دنیا، از خوشنامی و اعتبار بسیار زیاد و منحصر بفردی برخوردار است. استفاده موفقیت آمیز از این ابزار از بیش از ۶۰ سال پیش تا کنون، در سازمان هایی از تمام بخش های صنعت و خدمات، موید این مساله است که توسعه ی پایدار و ادامه دار این روش، به روز بودن و ارتباط آن با مسائل روز را تضمین می کند.

  • سالانه بیش از سه میلیون نفر از مردم جهان از MBTI استفاده می کنند و تیپ شخصیتی خود را کشف می کنند.
  • 89 شرکت از 100 شرکت برتر جهان از این ابزار استفاده می کنند.
  • MBTI در بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ جهان، از جمله بیشتر وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ایالت متحده، بسیاری از کسب و کارهای بین المللی و بسیاری از کسب و کارهای بزرگ قاره اروپا و نیز در بسیاری از مراکز آموزشی و تحقیقاتی جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
  • باربارا تایگر از بهترین مدرسان MBTI می گوید در ۲۵ سال گذشته بحث های این درس به ۳۰ میلیون نفر در دنیا برای رشد فردی و کاری بطور جدی کمک کرده است.
  • موسسه Fortune 500 که از معتبرترین مراکز ارزیابی موسسات موفق ثروت آفرینی دنیا می باشد معتقد است که MBTI موثرترین ابزار بهبود ارتباطات میان فردی است.
کاربردهای عمومی MBTI :

مدیریت تغییر | مدیریت تعارض | مدیریت استرس | مدیریت حل مساله | مدیریت منابع انسانی | تشکیل و توسعه ی گروه ها | شناخت، توسعه و بهبود روابط میان فردی

کاربردهای خاص MBTI :

توسعه ی رهبری | استخدام و مصاحبه شغلی | توسعه ی مسیر شغلی | حفظ و نگهداری کارکنان | مدیریت پروژه | تحقیق و توسعه | فروش و ارتباط با مشتریان | ارتقای موقعیت سازمانی یا صنعتی | شناخت سبک های یادگیری | توسعه ی فردی | توسعه ی هوش هیجانی(EQ) | تصمیم گیری استراتژیک | برقراری ارتباط اثربخش | روابط عاطفی | مربی گری

لینک های مرتبط:

آموزش MBTI مشاوره منابع انسانی
مشاوره شغلی کار جویان
کارآفرینان و کارفرمایان تیم سازی
انجمن MBTI ایران