بازاریابی و فروش, قصه های زودفود

فلسفه ی بازی های زودفود

مدتی پس از راه اندازی زودفود زمانی که پروسه سفارش را بررسی می کردیم، متوجه شدیم بخش هایی از مسیر سفارش دهی طولانی یا کسل کننده است و در آن بخش ها ریزش مشتری زیادی داریم. گام به گام خودمان پروسه سفارش را طی می کردیم تا ببینیم کجاهای مسیر حوصله خودمان سر می رود یا خسته می شویم و قید سفارش غذا از زودفود را می زنیم. در ابتدا بخش های زیادی وجود داشت که چنین حسی به خودمان می داد و برای برطرف کردن برخی از آنها مجبور بودیم مدتها صبر کنیم تا راه حل هایی که داشتیم را به مرحله اجرا در آوریم.

همینطور در انتهای مسیر سفارش وقتی مشتری غذای خودش را سفارش داده بود دیگر دلیلی نداشت که در سایت زودفود بماند و به سرعت آنجا را ترک می کرد. دلمان می خواست مشتریانمان را برای مدت بیشتری در کنار خودمان نگه داریم حتی بعد از آنکه غذایشان را سفارش داده اند و پولش را هم پرداخت کرده اند. دوست داشتیم چیزی فراتر از یک سیستم سفارش آنلاین باشیم؛ شاید یک فرهنگ جدید!

 گل یا پوچ زودفود

به مرور بازی های مختلفی به ذهنمان رسید تا با کمک آنها بتوانیم گپ زمانی مشتری از لحظه سفارش یا دریافت غذا را پر کنیم تا مشتری هم لذت ببرد و هم گذر زمان تا رسیدن غذایش را کمتر احساس کند؛ از بازی دوز و منچ و مارپله تا نسخه های امروزی اونها مثل گل یا پوچ (چیزی مشابه مین روب) و فکر و بکر و الان هم ماروپله ی زودفود.

این بازی ها قرار بود در مرحله اول مشتری را ترقیب و علاقه مند کنند و سپس در مرحله دوم خاطره ای برایش به یادگار بگذارند که دفعات بعدی هم به سایت زودفود مراجعه کند.

می دانستیم کار سختی پیش رو داریم و قرار است یک فرهنگ جدید را معرفی کنیم؛ فرهنگ سفارش اینترنتی (آنلاین) غذا بجای فرهنگ سنتی استفاده از تلفن. همیشه در برابر چنین تغییراتی عده ای پیشرو هستند و زودتر از سایرین تغییر را می پذیرند و عده ای هم مقاومت دارند و دیرتر دچار تغییر می شوند. وقتی تغییر در یک پروسه لذت بخش طراحی شود به صورتی که کودک درون افراد سرگرم شود و درنهایت پاداش بگیرد، آن تغییر یا فرهنگ جدید بهتر و سریعتر جای خودش را باز می کند.

گل یا پوچ - زودفود

البته مفهوم استفاده از بازی در کسب و کار با آنچه بعنوان گیمیفیکیشن (gamification) شناخته می شود تفاوت و تمایز دارد.

شاید گیمیفیکیشن را بتوان در یک تعریف خیلی ناقص و ساده اینطور تعریف کرد: 75% دانش روانشناسی + 25% دانش فنی

روانشناسی برای درک خواسته ها و محرک ها و انگیزه بخش ها برای طراحی یک سناریو و مسیر جذاب و دانش فنی هم برای اجرای بخش اول.  بعلاوه المان های بسیار دیگری در گیمیفیکیشن مد نظر قرار می گیرد که در یک بازی لحاظ نمی شود و صرفا جنبه تفریح و پاداش مورد نظر است.

با دوست خوبم بابک صحبت می کردم که ساکن سانفرانسیسکو است و در شرکت فیس بوک کار می کند؛ به نظر او هم قرار نیست با ظهور هر پدیده ی جدیدی راه بیفتیم و همه چیز را gamify  کنیم و خوشبختانه از این بابت در زودفود زیاده روی نشده است. در زمینه Gamification ، طرح های جالب توجهی برای زودفود طراحی کرده ام که در زمان مقتضی اجرا خواهند شد.

مار و پله - zoodfood   Gamification فکر بکر زودفود

Related Posts

One thought on “فلسفه ی بازی های زودفود

  1. وحيد گفت:

    خيلي جالب و عالي بود بنظرتون بهترين مدل درامدزايي براي فروش انلاين غذا به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *