کارآفرینی و کسب و کار, مدیریت و رهبری

ایده و اعتماد

سوال: چطور اعتماد کنم و ایده ای که می خواهم با آن کسب و کار و آینده ی شغلی ام را بنا سازم با کسی مطرح کنم؟

پاسخ این سوال را به شیوه دلخواه و ترجیحی خوانندگان شمی و شهودی می نویسم.(N)

قبول دارم که همه ما کارآفرینان و هم آنهایی که می خواهند به این جمع بپیوندند جملگی عشق و علاقه، حساسیت و گاها تعصب خاصی روی ایده های خودمان داریم. بخشی از تعصب که موجب پشتکار می شود می تواند مفید و بخشی که موجب ندیدن واقعیت ها و یا تعبیر و تحریف واقعیات عینی می شود می تواند موجب نوعی کوری منفی شود.

نکته اول اینکه همه ما برای پیشبرد ایده هایمان نیاز به مشورت با مشاور کاربلد(و نه هرکس) در زمینه های مختلف را داریم.

نکته دوم که مفهوم استراتژی و قدرت اجرا را با خود به همراه دارد آن است که اگر فکر می کنید تنها دارایی یا مهمترین دارایی شما برای شروع یک کسب و کار ایده ی شما است، خودتان را بدبخت نکنید!

اگر قرار باشد ایده شما مهمترین منبع استراتژیک و دارایی شما باشد، یا زمانی که ایده را مطرح می کنید کسی ایده ی شما را به نفع خودش اجرا خواهد کرد و یا اینکه چون توان اجرایی مناسبی ندارید حتی پس از آنکه کسب و کار خود را بر اساس آن ایده راه انداختید و ایده ی شما علنی شد، بسیاری افراد ایده های شما را خواهند فهمید، از شما تقلید خواهند کرد و شما که توان رقابت ندارید به سرعت شکست خواهید خورد.

بنابراین ترس از بیان ایده گاهی یک باور است و گاهی ناشی از ترس در اجرای آن.

کتاب های ترجمه شده از غرب حامل پیامهایی از آن فضا است که افراد را نگران برملا شدن ایده شان می کند. غرب، جایی که اغلب ایده ها اجرا شده اند و ایده ی ناب کمیاب است و از طرفی قوانین مالکیت معنوی و مکانیزم ها و سیستم حمایتی و جذب سرمایه برای ایده های خوب بسیار بیشتر و بهتر  و قابل دسترس تر از ایران است. اما در ایران که بازار هنوز بکر است و اقیانوسی از ایده های جدید اجرا نشده وجود دارند، پنهان سازی ایده و بیان نکردن آن حتی با افراد متخصص، تنها موجب سکون و درجا زدن می شود.

شاید اگر نهایت تلاشمان را انجام دهیم و در بدترین شرایط بعد از مدتی با برملا شدن ایده و اجرای آن توسط دیگری ناکام بمانیم کمتر ناراحت خواهیم شد تا زمانی که سالهاست ایده ای را در خفا پرورش داده ایم اما جرات نکرده ایم آن را با کسی مطرح کنیم که بتواند در اجرای آن به ما کمک کند و پس از مدتی می بینیم در دنیای واقعی اجرا شده است بدون آنکه ما در آن سهمی داشته باشیم.

در این زمینه مشاورهای خوبی وجود دارند که قبلا بارها این مسیر را طی نموده اند و می توانند چراغ راه کارآفرینان خلاق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *