موفقیت

تشدید رقابت برای کسب موقعیت شغلی بهتر

رقابت کاری

رقابت کاری

گزیده ی برخی آمار و اخبار درمورد جویندگان کار و بازار کار در ایران:

“طی 8 سال گذشته در فاصله 84 تا پایان 92، سالیانه تنها 17 هزار و 778 نفر مرد شاغل شده که ماهیانه هزار و 451 نفر خواهد بود. میزان ورود روزانه مردان به بازار کار در 96 ماه گذشته حدود 49 نفر بوده است که نسبت به تعداد کل تقاضای مردان برای کار، عملکرد پایینی است. (روزانه 49 مرد و 15 زن وارد بازار کار می شوند)

از کل جمعیت مردان بیکار کشور تا پایان سال گذشته یک میلیون و 269 هزار و 265 نفر زیر 30 سال بوده اند که نشان دهنده بالا بودن تعداد بیکاران جوان در کشور است. به گفته مقامات دولتی، یکی از معضلات فعلی بیکاری در کشور، جمعیت انبوه فارغ التحصیلان بیکار است.

با اینکه دو سال است کشور به دهه 90 وارد شده، اما هنوز تعداد زیادی از جوانان متولد دهه 60 به بازار کار وارد نشده اند و این مسئله باعث کشیده شدن تقاضای کار دهه شصتی ها به دهه 90 شده است و مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گویند موج تقاضا و ترافیک برای ورود به بازار کار دست کم تا سال 94 نیز ادامه خواهد داشت.

در صورت ادامه روند فعلی اشتغال زایی در کشور، به زودی متولدین سال های اول دهه 70 نیز خود را برای ورود به بازار کار آماده می کنند در حالی که هنوز دهه شصتی های بیشماری هستند که در جستجوی شغل خواهند بود.

 

در سال 1392 و سالهای آینده دو گروه وارد بازار کار خواهند شد:
الف) وارد شوندگان طبیعی به بازار کار؛
ب) آنان که در سال‌های گذشته، تصمیم به تعویق ورود به بازار کار گرفته‌اند؛

مجموع این 2 گروه طبق برآوردها، رقمی سالانه بیش از 1 میلیون نفر می‌باشد که نیازمند ایجاد اشتغال واقعی و پایدار توسط دولت خواهد بود.”

بنابراین با تشدید رقابت برای کسب موقعیت شغلی بهتر، لزوم بهره گیری از استراتژی فردی موثر جهت شناخت روحیات و علایق شخصی و پس از آن نیازها، پتانسیل ها و فرصت های موجود بازارکار و در نهایت روشهای دستیابی و تثبیت موقعیت شغلی مناسب که توام با رضایت شغلی باشد به روشنی قابل درک است.

یکی از مواردی که با تشدید رقابت برای تصاحب شغل بهتر قربانی می شود، رضایت شغلی است. به عبارت دیگر افراد رضایت شغلی خود را برای دست یابی به موقعیت شغلی بهتر فدا می کنند که فشار تحمیل شده بر اثر آن در دراز مدت منجر به استهلاک روحی و جسمی، خستگی و فرسودگی، کاهش اعتماد بنفس و گاهی افسردگی می شود. موارد دیگری از جمله کاهش بازده کاری، استرس، تحریک پذیری و بدخلقی، شکست شغلی و مشکلات مالی را نیز می توان به آن افزود.

امروزه علم روانشناسی و مدیریت درکنار هم تا حد زیادی پاسخگوی مشکلات و مسائل زندگی فردی و شغلی اشخاص است و از این طریق به کیفیت زندگی فرد کمک شایانی می نماید.

ابزار تیپ نمای شخصیتی مایرز بریگز (MBTI) نقش اثبات شده و بسیار موثر در افزایش شناخت فرد از علایق فردی و شغلی و آنچه در دراز مدت موجب انگیزه و رضایت شغلی او می شود داراست. مسیر شغلی مناسب مسیری است که احتمال موفقیت و رضایت شغلی شما را بسیار زیاد می کند. به عبارت دیگر هر چه شغل شما تناسب بیشتری با خصوصیات شخصیتی شما داشته باشد احتمالا رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما سوالات مهمی در این زمینه مطرح می شود:

1)      کدام مشاغل مناسب شما است؟

2)      با وجود این همه رقابت در بازارکار، در کدام مشاغل احتمال موفقیت شما بیشتر است؟

3)      کدام شغل بیشتر از همه رضایت شما را تامین می کند؟

4)      زنان بر خلاف مردان در محیط کار بیشتر با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟

5)      چه زمانی برای مشاوره شغلی مراجعه کنیم؟

اغلب افراد موفق پیش از ورود به بازار کار شناخت مناسبی از خودشان، علایق، ترجیحات، توانایی ها و مهارتهایشان دارند. تست مایرزبریگز (MBTI) و مشاوره شغلی یکی از به روز ترین و معتبر ترین متدهایی است که به افراد کمک می کند تا پیش از تلاش برای ورود به بازار کار از خود شناخت عمیق تری پیدا کنند و بصورت هدفمند با در دست داشتن استراتژی فردی و شغلی محکم تر به سوی آینده گام بردارند.

اولین گام برای شروع یک زندگی شغلی موفق و توام با رضایت این است که کارکردها و ترجیحات شخصیتی خود را بطور دقیق بدانیم.

درباره ابزار مایرزبریگز (MBTI)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *